Floating

Hvad er floating?

Floating, også kaldet for flydeterapi på dansk, er, hvor du befinder dig i en sensorisk deprivationstank med kropstemperereret saltvand. Tankens begrænsede sanseinput og vægtløshed giver dig mulighed for en helt unik oplevelse for både krop og sind, hvor du sætter tankerne i bero og giver dig selv en velfortjent pause fra hverdagens stress og travlhed.

Floatings historie

Floating blev udviklet i 1950’erne i USA af psykiater og neurolog Dr. John C. Lilly. Han ønskede at studere effekterne ved at isolere hjernen og finde svar på ubesvarede spørgsmål omkring det menneskelige sind.

Læs mere

Floattankens unikke miljø

Det unikke miljø, som en floattank tilbyder, er ulig noget andet miljø her på jorden, og behandlingen er helt unik for den enkelte. Dog behøver floating ikke at blive benyttet af mennesker med psykiske eller fysiske skavanker, men kan med fordel benyttes af alle, der ønsker en højere livskvalitet og selvindsigt.

Læs mere

Fordelene ved floating

Der findes et væld af psykiske, fysiske og personlige behandlingsfordele ved at benytte sig af regelmæssig floating, herunder søvnforbedring, smertelindring, stressbehandling etc. Klik på en af de nedenstående fordele og læs mere om, hvordan floating kan have en indvirken i din hverdag, velbefindende og personudvikling.

Reducering af stress, angst og depression

Flere studier påviser, at floating har en positiv indvirken og reducerende effekt på stress, angst og depression ved hurtigt og effektivt at sænke antallet af biokemikalier, som har direkte relation til disse lidelser. Kæmp- eller flugtresponsen bliver deaktiveret og anti-stresshormoner bliver frigivet, hvilket reducerer stress og stressrelaterede sygdomme. Derudover hæmmes produktionen af adrenalin. På grund af disse hormonelle fordele kan floating altså også være nøglen til bedring hos depressionsramte.

Effektiv søvnforbedring

Den dybe hvile, du får ved et float, vasker trætheden væk og et enkelt float kan føles ligeså genoprettende som en fuld nats søvn. Adskillige brugere fortæller om markant bedre søvnmønstre efter at have prøvet regelmæssig floating. En floatsession kan have samme effekt som 4-8 timers søvn. Ved at begrænse sanseinputtet giver du dine sanser en helt ny form for indre ro og det kan være med til at genstarte din døgnrytme eller fjerne jetlag. Dette gør floating særligt fordelagtig til folk på skiftehold, nattevagt eller som rejser meget.

Personlig udvikling

Ved at flyde i det sansebegrænsede miljø bliver hjernen isoleret, og det tillader, at hjernen kan skifte beta-hjernebølger, som er den tilstand, vi befinder os i, når vi er vågne, til theta-hjernebølger, som er den tilstand, vi oplever i REM-søvn og dyb meditation. Theta-bølger har 3 overordnede fordele:

 

  • Superlæring. Hjernen har mulighed for at optage information hurtigere og forstærke hukommelsen.
  • Forøget kreativitet.Vi opholder os nemlig i en tilstand med lave frekvenser, hvor hovedsageligt den højre hjernehalvdel – kreativitetsdelen – arbejder.
  • Forbedret visualisering.Dette er særligt oplagt for professionelle atleter inden konkurrencer og foredragsholdere inden deres taler.

Meditation & mindfulness

Floating er en åbning ind til dybere meditation. Det reducerende sanseinput og vægtløsheden frier dig fra distraktioner og gør det nemmere at få ro i sindet og opnå dybe meditative stadier. Den ældgamle teknik til at rette fokus indad har vist sig at være særdeles effektiv imod stress, angst og meget mere. Mange finder det svært at sætte sig ned og abstrahere fra sine tanker, mens floating giver dig mulighed for at fjerne disse påvirkninger, så du nemmere kan koncentrere dig om dig og din indre ro og balance.

Mulighed for vaneændring

Det rolige floatmiljø giver dig mulighed for at ændre uønsket adfærd, så du kan blive den bedste version af dig selv. Gennem regelmæssig floating kan du tage en pause fra udefrakommende stimulanser, så du kan agere ud fra et autentisk sted. Floattanken kan have samme funktion som den traditionelle hypnose, hvorimod det blot drejer sig om selvhypnose. Her kan du dykke ned i din underbevidsthed og ændre på dine daglige mønstre, hvor det særligt har været til hjælp for folk, der vil tabe sig eller stoppe med at ryge.

Smertelindring af kroppen

Forskning viser, at floating stimulerer hjernen til at udskille endorfiner i hypofysen, som er kroppens egen smertestillende kemikalie, der blokerer smerte og er ansvarlig for lykkefølelsen og ekstase. I det vægtløse miljø bliver muskler og led aflastet og blodsyningens øges, hvilket har en helende effekt. Især har folk, der lider af kroniske smerter som gigt, fibromyalgi og rygsmerter, oplevet en givende effekt med flydeterapi. Også folk med migræne har oplevet stor bedring i floatpoden pga. det gode saltmineral magnesium sulfat.

Forbedring af helbredet

Floating har en generelt positiv effekt på dit helbred. Udover at øge blodcirkulationen og sænke blodtrykket, sænkes også antallet af stresshormoner i kroppen. Dette har en særlig fordelagtig effekt på dit immunforsvar, fordøjelsessystem og det endokrine system, som er ansvarlig for, at kroppens hormoner kan kommunikere med vigtige organer.

Hurtigere restitution og genoptræning

Du bliver hurtigere klar, uanset hvilken sport du dyrker, ved at benytte dig af floating, da mælkesyren nedbrydes. Genoptræningstider og restitutionstider nedsættes, så du hurtigere kan komme i gang med at dyrke det, du elsker. Ved at øge kroppens blodcirkulation kan kroppen hurtigere transportere ilt og næringsstoffer rundt i kroppen. Derudover vil musklerne og leddene slappe af og øge blodforsyningen i belastede og skadede områder, der er med til at mindske inflammation og hurtigere reparere muskelvæv. Floating er også påvist til at have en effekt ved brækkede knogler og forstuvede led ved at forkorte genoptræningstiden.

Epsom salts indvirken på kroppen

Epsom salt, også kaldet magnesium sulfat, spiller en vigtig rolle i kroppens stofskifteprocesser, herunder samspillet med hundrede forskellige enzymer. Derudover spiller magnesium også en vigtig rolle ved den overførsel af nerveimpulser til musklerne og hjertet, som får dem til at trække sig sammen. Derudover mindsker det migræne og forbedrer din søvnkvalitet. Desuden giver en time i det saltholdige bad en fantastisk blød hud og sundt hår, som topper oplevelsen.

Generelt velvære

Floating kan være med til at lade dig koble fuldstændig af og dermed give dig langt mere energi i hverdagen. Du vil bl.a. opleve større motivation og længerevarende overskud efter dit float. Det er skønt at have det godt og du behøver ikke at fejle noget for at kunne forkæle dig selv. Du kan med fordel også tage en ven med, hvis du vil dele oplevelsen med en du holder af.

Har terapiformen, floating, fanget din interesse eller ønsker du at vide mere omkring det samt dens gavnlige effekter i hverdagen? Så kan du både få inspiration og mere viden her på siden.

Priser

Drop-in Float 382,- Book tid
764,- Book tid
5 Turs klippekort 1.529,- Book tid

 

Medlemsskab

1 x floats medlemskab

379,- Book tid
2 x floats medlemskab

699,- Book tid
4 x floats medlemskab

1.199,- Book tid
Werbung: