Hvad er floating?

Hvad er floating?

Historie

Floating, som også kaldes flydeterapi på dansk, blev udviklet i 1950’erne i USA af psykiater og neurolog Dr. John C Lilly. Han ville studere effekterne ved at isolere hjernen og finde svar på spørgsmål angående den menneskelige bevidsthed.

Læs mere

Det unikke miljø

Miljøet som floattanken tilbyder, er ulig noget andet miljø du finder på jorden, og behandlingen er helt speciel og ikke kun noget, der skal bruges af mennesker med sygdom, men af alle der ønsker højere livskvalitet og selvindsigt.

Læs mere

Hvorfor floating?

Klik på fordelene nedenfor og læs mere

Stress, angst og depression

Flere studier påviser, at floating direkte har en positiv og reducerende effekt på stress og angst ved hurtigt og effektivt at sænke antallet af biokemikalier, der er direkte relateret til stress, angst og spændinger. Kæmp- eller flygtresponsen bliver deaktiveret og antistresshormoner bliver frigivet, hvilket har en positiv effekt på stress og stressrelaterede sygdomme. Udover det så hæmmes produktionen af adrenalin også. Det er også pga alle de hormonelle fordele, at floating kan være nøglen til at få det bedre under depression.

Søvnforbedring

Den dybe hvile du får ved et float vasker træthed væk og et enkelt float kan føles ligeså genoprettende som en fuld nats søvn.
Mange folk fortæller om markant bedre søvnmønstre efter at have prøvet floating. En floatsession kan have samme effekt som 4-8 timers søvn. Ved at begrænse sanseinputtet giver du dine sanser en helt ny form for ro, og det kan være med til at genstarte din døgnrytme eller fjerne dit jetlag. Dette gør floating oplagt til folk, der arbejder på skiftehold, nattevagt eller som rejser meget.

Personlig udvikling

Ved at flyde i det sansebegrænsede miljø bliver hjernen isoleret, og det tillader den at skifte fra beta hjernebølger, som er den tilstand, vi befinder os mest i, når vi er vågne, til theta hjernebølger, som er den tilstand, vi oplever i REM søvn og dyb meditation. Theta bølgerne har 3 overordnede fordele, som er superlæring, forøget kreativitet og visualisering.

  • Superlæring er muligt, når hjernen er i theta bølgelænde og udefrakommende distraktioner er ved et minimum. Dette gør hjernen “Hyper-Suggestible”, som er et barnligt stadie, hvor information hurtigt optages i underbevidstheden, ved at passere de mentale filtre. Forskning viser at dette forstærker hukommelsen, forbedrer problemløsning og forøger indlæringskapaciteten.
  • Forøget kreativitet er muligt når hjernen er i theta bølge stadiet, fordi, når vi opholder os i denne tilstande med lave frekvenser, er det hovedsageligt den højre hjernehalvdel, der arbejder. Højre hjernehalvdel er den, der er ansvarlig for kreativitet, og dette er også blevet kaldt inspirationsstadiet.
  • ​Kombinationen af at være ekstremt afslappet og samtidig superbevidst gør floating til et fantastisk redskab for visualisering, som gør det perfekt for professionelle atleter, der forbereder sig til konkurrence eller foredragsholdere, der ønsker at forbedre deres taler. Forskning viser, at mental forberedelse er ligeså effektivt som fysisk forberedelse.
Meditation & Mindfullness

Flydeterapi er en åbning til dybere meditation. Det reducerede sanseinput og vægtløsheden frier dig fra distraktioner og gør det nemmere at få ro i sindet og opnå dybe meditative stadier. Den ældgamle teknik til at rette fokus indad, som vi alle kender, har vist sig særdeles effektiv imod stress, angst og meget mere, og der er masser af forskning der bakker op om floatings positive effekter. Mange finder det dog særdeles svært at sætte sig ned og abstrahere fra sine tanker, men floating giver dig muligheden for at fjerne de vante distraktioner, så du nemt kan opnå dybe meditative stadier. Gør sindet stille og oplev en lettere hverdag.

Fri fra dårlige vaner

Float miljøet giver dig muligheden for at om programmere uønsket adfærd. Gennem regelmæssig floating, kan du tage en pause fra stimulanser og sædvanlig respons så du kan agere ud fra et autentisk sted. Vi har alle hørt om folk, der bliver hypnotiseret mod fobier eller dårlige vaner. På samme måde kan floattanken bruges som en slags selvhypnose, hvor du kan dykke ned i din underbevidsthed og ændre på dine daglige mønstre, og det har vist sig særdeles effektiv for folk, der ønsker at stoppe med at ryge eller tabe sig

Smertelindring

Forskning viser, at floating stimulerer hjernen til at udskille endorfiner i hypofysen, som er kroppens egen smertestillende kemikalier, som blokerer smerte og er ansvarlige for lykkefølelser og ekstase. I det vægtløse miljø bliver muskler og led samtidig aflastet og blodforsyningen øges, hvilket har en helende effekt. Især folk der lider af kroniske smerter som gigt, fibromyalgi og rygsmerter har oplevet en positiv effekt ved hjælp af flydeterapi, men også folk med migræne har oplevet stor bedring i floatpoden pga. af det gode mineral magnesium sulfat. 

Forbedret helbred

Floating har en generel positiv effekt på helbredet. Ud over at øge blodcirkulationen og sænke blodtrykket sænkes antallet af stresshormoner i kroppen også, hvilket har en positiv effekt på immunforsvaret, og samtidig har det også en positiv effekt på fordøjelse og det endokrine system, der er ansvarlig for, at kroppens hormoner kan kommunikere med vigtige organer.

Hurtigere genoptræning

Bliv hurtigere klar igen uanset, hvilken sport du dyrker. Floating hjælper med at nedbryde mælkesyre så du hurtigere kan være klar igen. Genoptræningstider fra skader nedsættes så du kan komme tilbage til det du elsker.
Ved at øge blodcirkulationen kan kroppen hurtigere transportere luft og nærringstoffer rundt i kroppen. Samtidig med, at muskler og led slapper af i det vægtløse miljø, øges blodforsyningen i belastede og skadet områder, der er med til at mindske inflammation og hurtigere reparere muskelvæv. Floating har også vist sig effektiv ved brækkede knogler og forstuvede led ved at forkorte genoptræningstiden.

Fordele ved Epsom salt

Epsom salt også kaldet magnesium sulfat spiller en vigtig rolle i kroppens stofskifteprocesser blandt andet via samspillet med flere hundrede forskellige  enzymer. Derudover spiller magnesium også en vigtig rolle ved den overførsel af nerveimpulser til musklerne og hjertet, som får dem til at trække sig rytmisk sammen. Flere undersøgelser har vist, at mineralet har gunstig indvirkning på evnen til at falde i en dyb og rolig søvn, ligesom personer der lider af mangel på mineralet har øget risiko for at få migræne og kan endda mindske migræne hos folk der lider af dette. Udover det giver en time i det saltholdige bad fantastisk blød hud og sundt hår, som topper oplevelsen.

Generel velvære

Floating lader dig koble fuldstændig fra og giver dig mere energi i hverdagen, som opleves ved større motivation og overskud lang tid efter dit float. Det er skønt, at have det godt og du behøver ikke at fejle noget for at forkæle dig selv. Det behøves ikke at være seriøst, så kombiner det med andre aktiviteter eller tag en ven med.

Ofte stillede spørgsmål

Hvis jeg lider af klaustrofobi?

Igennem undersøgelser blandt bruger af nuværende floatcentre er det bevist, at 90% af de mennesker, der føler eller lider af klaustrofobi, ikke oplever denne følelse, når de først har lagt sig til rette i tanken. Det ligger i menneskets natur, at vi automatisk slapper af, når vi befinder os i et roligt, stille og afslappende miljø. Det er vigtigt at påpege, at du under sessionen i tanken er i fuld kontrol over dine omgivelser. Tankens størrelse gør også at du ikke føler dig indelukket og der endda også et friskluftsindtag. Du kan evt prøve med låget åben eller lys tændt, hvis du tænker det virker klaustrofobisk.

Hvordan renser og rengør i tankene?

Brugeren skal altid bade inden og efter et float session. Vi tjekker ph-værdien i vandet mellem hver session. Vandet bliver renset igennem et filtreringssystem, der renser vandet tre gange mellem hver session. Dette filter rengøre helt ned på nano niveau og fjerner partikler helt ned til 100 gange mindre et størrelsen på et hår. Salten i tanken er også naturligt desinficerende, som neutraliserer eventuelle bakterier.

Float tanke er blevet brugt i 60 år, og der er endnu ikke fundet et tilfælde, hvor en kunde er blevet syg af at opholde sig i tanken. Float tanke har
en lang sikkerheds historie, og er meget renere en offentlige bade, som svømmehaller m.m.

Kan jeg drukne hvis jeg falder i søvn?

Nej! Det er helt sikkert at falde i søvn i tanken. Grunden til at folk tror, det er farligt at falde I søvn, er frygten for at man ruller sig om på siden. Du kan være helt rolig, og vær ikke bange for at lade din krop slappe helt af, under din session.

Skal jeg floate mere end en gang?

Ja! Hvis du altså vil opnå det fulde potentiale en floattank tilbyder. For os er floating ikke en engangsforestilling, ligesom oplevelsen aldrig bliver fuldstændig fuldendt. Der er mange videnskabelige undersøgelser, der viser at floating har en akkumulerende effekt på kroppen. Hvis du floater af en bestemt grund, f.eks. smertelindring, kræver det ikke mere end et eller to forsøg for at opnå en effekt.

Kan jeg floate hvis jeg er gravid?

Mange centre verden over beretter om, at gravide der benytter sig af float sessioner og er nogle af de mest tilfredse kunder. Under en floatsession vil du opleve, at al den vægt, som dit kommende barn har tilført din krop, automatisk forsvinder i den vægtløse tilstand. Dette er for en lindrende og behagelig effekt for gravide kvinder, som oplever et stort fysisk pres på kroppen. Der er også mange beretninger om, at gravide kvinder har opnået en meget intim forbindelse med barnet i maven under en floatsession. Vi anbefaler selvfølgelig, at du snakker med din læge eller jordmor, inden du booker en tid.

Hvordan forbereder jeg mig inden en floatsession?

Vi anbefaler, at du ikke indtager stimulanser såsom kaffe, og nikotin flere timer før din tid. Vi anbefaler også, at du ikke barberer eller vokser dig lige inden, da salten vil svide, og det kan derfor blive ubehageligt. Ved at spise et let måltid 60-90 minutter inden din tid, slipper du for at dine mave skaber distraktioner, mens du floater. Ligeledes anbefaler vi, at du ikke drikker for meget inden, så du ikke kommer til at føle, at du har brug for at komme på toilettet, da dette vil nedsætte muligheden for at opnå fuldstændig afslappethed.

Vi har også skrevet et helt blogindlæg “Før dit første float” vi anbefaler du læser inden din første float session.

Kan jeg floate hvis jeg har menstruation?

Ja! Så længe du følger den samme protokol som skulle du i svømmehallen.

Hvem anbefaler vi ikke floater?

Mennesker med større rifter, åbne sår eller udslæt. Ligeledes folk med smitsomme sygdomme. Vi anbefaler heller ikke, at man floater hvis man lider af en sygdom, der giver anfald, som f.eks. epilepsi. Ligeledes anbefaler vi heller ikke, at man bruger floattanken, hvis man ikke selvstændigt selv kan komme i og ud uden assistance.

Skal jeg medbringe noget?

Hvis du har langt hår, er det måske en god ide at medbringer en elastik til dit hår og din egen børste. Ligeledes anbefaler vi også, hvis du bruger kontaktlinser, at medbringe noget du kan lægge dem i, så der ikke kommer saltvand på dem. Ellers skal du bare medbringe dig selv, og vi står for resten. Vores badeprodukter er organiske og allergivenlige. Du er selvfølgelig altid velkommen til at medbringe dine egne produkter.

Skal jeg have noget på under min float session?

Vi anbefaler, da det er en privat oplevelse at du ingenting bruger. Det er selvfølgelig helt op til dig selv, men badetøj og elastikker presser mod kroppen, og kan distrahere din oplevelse under dit float. Husk at hver float rum har en dør, der kan låses indefra.

Hvad indebærer et float?

Et float varer 60 minutter og floatrummet er dit i 80 minutter, så der er tid til omklædning og bad før og efter sessionen. Det er helt op til dig om du vil blive tiden ud, du har altid muligheden for at forlade tanken, og du er i fuld kontrol hele tiden.

Bliver jeg dehydreret ved at være i vandet så længe?

Nej – din hud bløder ikke op, som du normalt oplever, epsham salten er fordelagtig for din hud, hvilket du også vil kunne mærke efterfølgende.

Hvordan vil en float session være for mig?

Vi kan desværre ikke give dig et præcist svar på dette, da det er en meget individuel oplevelse. De typiske oplevelser, er en fornemmelse af total ro og afslapning. Dyb koncentration og kreativ tækning. Oplevelsen skal dog være helt din egen, men vi vil rigtig gerne høre om den, når du er færdig.

Vil jeg kunne genoptage min daglige aktiviteter efterfølgende?

Ja. Vi anbefaler dog, du tilrettelægger din tid, så du ikke skal skynde dig afsted efter dit float. Mange oplever deres postfloat som en meget rolig og afstressende følelse. Så du er velkommen dig at sætte dig i vores chill-out-lounge og nyde oplevelsen.

Hvad med hårfarve?

Vi anbefaler at der går minimum 14 dage fra du har farvet hår før du floater. Både for din hårfarves skyld, men også for at det ikke smitter af i vandet.

Priser

Drop-in Float

449,- Book tid
899,- Book tid
5 Turs klippekort

1.799,- Book tid

Medlemsskab

1 x floats medlemskab

379,- Book tid
2 x floats medlemskab

699,- Book tid
4 x floats medlemskab

1.199,- Book tid
Werbung: